دردهای کمری و گردن

انواع دردهای ستون فقرات کمری و گردن

دردهای ستون فقرات کمری و گردن در هر انسان را میتوان به چهار بخش مختلف دسته‌بندی کرد:

• ستون فقرات گردنی: این قسمت که وزن سر را کنترل می‌کند، دقیقا همان جایی است که و گردن درد رخ می‌دهد. این بخش، هفت مهره فوقانی ستون فقرات میباشد.
  • ستون فقرات قفسه سینه: بخش فوقانی قسمت میانی کمر به نواحی قفسه سینه‌ای معروف است، درواقع به قفسه سینه متصل شده است، و از 12 مهره تشکیل شده. و همان ناحیه‌ای است که کمردرد در بالا و میان کمر صورت میگیرد.
  • ستون فقرات کمر: در این قسمت کمردرد یا درد پایین کمر رخ می‌دهد. این بخش شامل پنج مهره میباشد و بیشترین و وزن بدن را تحمل می‌کند. دقیقا به همین علت شایع‌ترین نوع کمردرد، درد پایین کمر است. و افراد زیادی خصوصا افرادی با وزن اضافه بالا درگیر این درد هستند.
  • دنبالچه: کوچکترین استخوان در ستون فقرات است که کوچک و به شکل مثلث، در انتهای ستون فقرات قرار دارد و درد دنبالچه که  کوکسیدینی نیز نامیده می‌شود، در این ناحیه است.

عوامل خطرناک درد کمر و گردن

برخی از عوامل خطرناک تشدید کمردرد و گردن درد، شامل:

• افزایش سن
  • حالت نامناسب نشستن یا خوابیدن
  • بی تحرکی
  • سبک زندگی بدون تحرک
  • اضافه وزن و چاقی
  • استعمال سیگار
  • ویروس شایع کرونا

در رابطه با کمردردهایی که خودبخود و ناگهانی ایجاد میشوند، درصورتی که چه حاد باشد و چه مزمن، توصیه میشود، از کمر مراقبت کرده و از آن در مقابل آسیب بیشتر محافظت کنید. دقت داشته باشید که همیشه و در حال انجام هرکاری که هستید، باید بدن حالت متناسب داشته باشد تا ساختار استخوانی خوب و انعطاف‌پذیری عضلات حفظ شود.

علائم درد ستون فقرات ناحیه کمر و گردن

درد ستون فقرات بطور کلی میتواند علائم زیادی داشته باشد. اما علائم مرتبط با درد ستون فقرات، وابسته به محل درد میباشد.

علائم درد شامل:

• خشکی
  • کاهش محدوده حرکتی
  • ضعف عضلات
  • گرفتگی و اسپاسم عضلانی
  • خمیدگی حالت بدن

با مشاهده این علائم، بهتر است قدم بعدی یعنی پیگیری روند درمان را دنبال کنید.

درمان درد ستون فقرات

حالا که به سراغ درمان کمردرد و گردن درد رفتید، روش هایی پیشنهاد میشود که البته این روش‌های درمان‌ دردهای ستون فقرات است که باید توسط پزشک توصیه تجویز شود.

داروهای مسکن

انواع داروهای مسکن مثل ایبوپروفن و تیلنول می‌تواند به کاهش دردهای خفیف ستون فقرات قفسه سینه کمک کند. این داروها میتوانند علائم درد را کاهش دهند و میتوانید عوامل کمردرد خفیف خود را تا حدی بهبود دهید.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی نیز می‌تواند جهت رفع مشکلات کمر و گردن استفاده شود. درمان با این روش می‌تواند شامل کایروپراکتیک و تراکشن باشد که میتواند مشکلاتی را که منجر به درد میشوند اصلاح کند. چند نمونه ورزش نیز ممکن است توسط پزشک به شما پیشنهاد داده شود.

ماساژ

اگر درد ستون فقرات شما ناشی از آسیب عضله باشد، ماساژ می‌تواند تا حدی به بیمار کمک کند. بطورکلی ماساژ بدن را گرم کرده، عضلات را می‌کشد و درنهایت به شل شدن عضلاتی که درد را ایجاد می‌کنند، کمک خواهد کرد.

استروئید

باتوجه به علت ایجاد کننده درد ستون فقرات، ممکن است پزشک استروئید را برای شما تجویر کند. استروئید سبب میشود ورم و التهاب ستون فقرات کاهش یابد و احتمالاً فشار را نیز کاهش دهد.

جراحی

در گزینه آخر، برخی از مشکلات ستون فقرات ممکن است بسیار شدید باشد یا ممکن است آسیب به ستون فقرات آنقدر زیاد باشد که تنها گزینه پیش رو درمان جراحی باشد.

اما امروزه عمل های بسته مثل عمل لیزری دیسک کمر و گردن، ازون درمانی و… جایگزین بسیار خوبی برای عمل های باز هستند که فواید زیادی از جمله: عمل بدون درد دیسک، نقاهت بسیار کوتاه دارد.

درد ستون فقرات در قسمت‌های مختلف پشت مانند گردن، پشت وسط، پشت پایین یا کوکسیکس احساس می‌شود و می‌تواند حاد یا مزمن باشد. این دردها بسیار رایج هستند و علل مختلفی دارند.

اگر با این نوع درد مواجه هستید،با کلینیک دکتر بنفشه ولییان تماس بگیرید: 09029266688.

درد ستون فقرات می‌تواند در قسمت‌های مختلفی از پشت احساس شود، از جمله گردن (سرویکال)، پشت وسط (توراسیک)، پشت پایین (لمبر) یا درد ناحیه کوکسیکس.

این دردها می‌توانند حاد، فوری یا مزمن باشند و به صورت درد کسل‌کننده، شلیک یا سوزاننده توصیف شوند.

علل رایج شامل تغییرات آسیب‌دیده یا ترمیمی در دیسک‌ها و مفاصل صفحه، بیماری‌ها و التهابات مختلف است.

درد ستون فقرات بسیار رایج است و تقریباً نه از هر ده بزرگ‌سال در نقطه‌ای از زندگی خود تجربه می‌کنند.

زنبیل خرید