درمان چسبندگی های ستون فقرات پس از جراحی

درمان چسبندگی ستون فقرات

درمان چسبندگی ستون فقرات پس از جراحی با استفاده از روش های جدید قابل انجام است. عمل باز آخرین انتخاب بیمار انی است  که از روش هایی مثل فیزیوتراپی نتیجه نگرفته اند. این روش برای کاهش درد کمر یا برطرف کردن عیوب آن صورت می گیرد. علیرغم انجام یک عمل جراحی موفقیت آمیز، بعضی بیماران هنوز ممکن است با کمر درد پس از جراحی کمر دیسک کمر مواجه شوند. امروزه این درد مزمن یا ماندگاری علائم بیماری به عنوان سندروم کمر درد پس از جراحی کمر شناخته می شود و می تواند بر توانایی انجام فعالیت های روزمره تأثیر گذارد. تشکیل بافت‌های فیبری (فیبروز اپیدورال) برای ترمیم زخم ناشی از جراحی کمر بسیار شایع است. تشکیل بافت جای زخم به عنوان یکی از علل اصلی کمر درد پس از جراحی دیسک کمر محسوب می‌شود.

اگر تشکیل این فیبروز اپیدورال با استفاده از چسبندگی فیبری باعث اتصال به ریشه عصب ستون فقرات شود می‌تواند به ریشه‌های عصب فشار وارد کرده و منجر به کمر درد شود. به طور معمول، علائم مربوط به کمردرد بعد از جراحی و فیبروز اپیدورال 6 تا 12 هفته پس از جراحی کمر شروع می‌شود. در بهترین مراکز جراحی در 30 تا 40 درصد عمل های ستون فقرات، چسبندگی بعد از عمل اتفاق می افتد. وقوع این حالت را نمی توان به عنوان عارضه کار جراح دانست و بیشتر به خصوصیات فردی بیمار و نوع عمل وابسته است. در افرادی که چندین بار تحت عمل جراحی کمر قرار می گیرند شیوع این حالت بیشتر است.

علائم چسبندگی ستون فقرات پس از جراحی

نشانه های چسبندگی ستون فقرات : وجود درد، بی‌حسی، سوزش و گزگز پس از جراحی کمر در اغلب موارد می‌تواند مربوط به ایجاد چسبندگی داخل کانال نخاعی باشد که بلافاصله پس از عمل تا چند ماه و حتی سال‌ها پس از جراحی کمر خود را نشان دهد. در ادامه موارد دیگر شرح داده شده:

• درد مزمن در  نواحی کمر و لگن
  •  انتشار دردها به پاها
  • تخریب شدن دیسک‌های نواحی انتهایی ستون فقرات
  •  گرفتگی در انتهای کمر
  •  غیر عادی شدن منحنی کمر
  • کاهش انعطاف پذیری در ناحیه انتهایی کمر

همه ی موارد ذکرشده در بالا میتواند تاحدودی از نشانه های چسبندگی ستون فقرات باشد. برای اطمینان بیشتر در آزمایشات و MRI و… قابل تشخیص میباشد.

علائم چسبندگی در نخاع

• دردهای کمری
  • درد و سوزش که از باسن شروع میشود و به پشت ران و تا ساق پا (عصب سیاتیک) ادامه پیدا می کند. البته  درد سیاتیک ممکن است  فقط در یک اندام یا هردو اندام تحتانی ایجاد شود.
  • خواب رفتگی، گزگز، گرفتگی یا اسپاسم عضلانی و ضعف پاها
  • گردن درد، گرفتگی و خشکی گردن
  • ضعف در عضلات پا به طوری راه رفتن روی پنجه پا سخت باشد.
  • ناتوانی در کنترل کردن مثانه یا روده
  • در موارد شدیدتر، فلج شدگی

تشخیص چسبندگی ستون فقرات پس از جراحی

در صورتی که بیمار از درد پس از جراحی ستون فقرات در ناحیه پا یا کمر خود درد مزمنی را تجربه کند، یک معاینه فیزیکی کامل و آزمایشات تصویربرداری اغلب علت کمر درد را تشخیص خواهند داد. علاوه بر این، قبل و پس از جراحی دیسک کمر می توان کارهایی صورت داد تا احتمال شکل گیری بافت جای زخم روی دیسکی که عمل می شود را کاهش می دهد. یک معاینه فیزیکی کامل و آزمایشات تصویربرداری اغلب علت به وجود آورنده درد را تشخیص خواهند داد.

درمان چسبندگی های کانال نخاعی

دردهای پس از جراحی باز ستون فقرات، دردهایی مزمن و طاقت فرسایی هستند که بسیار غیر قابل تحمل میباشند. لازم به ذکر است که جهت جلوگیری از  انجام مجدد عمل باز بدانید که مهم ترین علت چسبندگی همان جراحی باز است. توصیه میشود برای درمان از روش های کم تهاجمی پیشرفته جدید که هیچ نیازی به برش ندارد و در کلینیک دکتر ولییان قابل انجام است، استفاده کنید.

ورزش هایی برای کاهش چسبندگی دیسک کمر

ورزش به تنهایی نمیتواند در درمان چسبندگی ستون فقرات کمک کند، اما میتواند در تسکین و تسریع روند بهبودی موثر واقع شود. به یاد داشته باشید زمانی که درد دارید ورزش نکنید. قبل از انجام ورزش ها با پزشک معالج خود مشورت کنید تا متناسب با وضعیت فعلی شما برایتان ورزش تجویز کند.

• پیاده روی: برای تقویت عضلات پا، لگن و کمر، افزایش انعطاف پذیری ماهیچه‌ها، بهبود گردش خون در کل بدن
  • آب درمانی: آب هیچ فشاری بر ستون فقرات ندارد، اما عضلات را تحت فشار گذاشته که درنتیجه ورزیده‌تر میشوند
  • تمرینات و حرکات کششی: حرکات ساده یوگا مثل پل،پلانک و…

آزادسازی چسبندگی‌های ناشی از جراحی باز ستون فقرات یکی از مسائل مهم و پیچیده‌ای است که بسیاری از بیماران پس از انجام جراحی با آن مواجه می‌شوند. در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان، ما به ارائه راه‌حل‌های کم تهاجمی و اثرگذار برای مدیریت و درمان این چسبندگی‌ها متعهد هستیم.

• چسبندگی‌ها عبارت‌اند از بافت‌های فیبروز که بعد از جراحی در ناحیه ستون فقرات ایجاد می‌شوند. این بافت‌ها می‌توانند حرکت را محدود کنند و درد را افزایش دهند.

• در کلینیک ما، تیم متخصصان ما با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و روش‌های کم تهاجمی، مانند تزریقات مواد ضد التهابی و لیزر درمانی، به درمان چسبندگی‌ها می‌پردازند. این روش‌ها به کاهش التهاب، بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش درد کمک می‌کنند.

• - رویکرد انفرادی: هر بیمار با توجه به نیازها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود درمان می‌شود.

آزادسازی چسبندگی های ناشی از جراحی باز ستون فقرات