انواع کمردرد

انواع کمردرد و نشانه های آن

سبک زندگی غلط، کم تحرکی و چاقی عواملی هستند که سبب افزایش شیوع انواع کمردرد حتی در افراد جوان و گاهاً کودکان نیز شده‌اند. کمردرد مکانیکی و التهابی از شایع‌ترین انواع کمردرد هستند که هر کدام بسته به عامل بوجود آورنده نیازمند درمان هستند.
تقریباً همه انسان‌ها در سرتاسر جهان در طول دوران زندگی تجربه‌ای از کمردرد داشته‌اند. منطقه‌ی زیر قفسه‌ی سینه تا انتها را ناحیه‌ی کمر می‌نامند. کمر درد می‌تواند شدت زیادی داشته باشد که علت اصلی آن عدم استفاده‌ی صحیح از کمر است. خوشبختانه اغلب کمردردها بهبود می‌­یابند و در مواقعی که بهبود نمی‌­یابند درمان­‌های موثری برای کاهش کمردرد وجود دارد. در این مطلب درباره انواع کمردرد، علل آن‌ها و درمان انواع کمربند صحبت کرده‌ایم، تا به انتها با ما همراه باشید.

علائم کمردرد

علائم از یک درد مبهم تا یک درد تیز و آزار دهنده ممکن است. ممکن است درد کمر، ایستادن و تحرک را برای بیمار مشکل کند. درد حاد معمولاً بعد از صدمه‌ی ناشی از ورزش یا بلند کردن اجسام سنگین ایجاد می‌شود. اما اگر کمردرد بیش از سه ماه به طول انجامد به آن کمردرد مزمن می­‌گویند. اگر کمردرد شما بعد از ۷۲ ساعت از زمان شروع بهتر نشد با پزشکتان مشورت کنید.

کمردرد علائم مختلفی می‌تواند داشته باشد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند تنها نشانه کمردرد فقط درد کمر می‌باشد، اما نمودهای آن بسیار مختلف است. بد نیست بدانید کمردردهایی که عللشون مشکلات عضلانی و دیسکی است از شایع‌ترین علت‌های کمردرد هستند و معمولا با فعالیت درد آن‌ها شروع شده و با استراحت این درد بهبود پیدا می‌کند.

اما کمردردهای دیسکی نمودهای غیرعادی می‌توانند داشته باشد که حتی گاهی اوقات برای پزشکان نیز می‌تواند مشکلات تشخیصی ایجاد کند به عنوان مثال اگر دیسک کمر بر روی عصب سیاتیک فشار ایجاد کند، موجب بروز دردی می‌شود که از آن به عنوان سیاتیک یاد می‌شود.

این کمردرد خود را به شکل تیر کشیدن تا قسمت‌های تحتانی و حتی تا ناحیه زیر زانو نشان می‌دهد. اما گاهی اوقات کمردردهای دیسکی فقط به پشت ران می‌رسد.

اما یک سری علائم نهفته در دیسک کمر وجود دارد، قبل از اینکه دیسک به طور کامل بیرون بزند، خود را نشان می‌دهند. افراد باید در بروز این علائم دقت زیادی داشته باشند. به طور مثال گرفتگی‌هایی که به صورت یک طرفه بر روی عضلات اندام تحتانی ایجاد می‌شود و همچنین گزگزهای اندام تحتانی از علائم دیگری است که ممکن است در افراد بروز کند.

انواع کمردرد بر اساس شدت درد

کمردرد می‌تواند آزار دهنده یا کاملاً ناتوان کننده باشد. از آن‌جایی که سلامت ستون فقرات برای عملکرد و تحرک روزمره‌ی انسان بسیار حیاتی است، باید کمردردتان را با دقت بیشتری نظارت کنید تا بتوانید علائم خود را دقیقاً به پزشک انتقال دهید. در این‌جا مختصری در مورد انواع علائم کمردردی که ممکن است داشته باشید و اینکه ممکن است چه معنایی داشته باشند، صحبت خواهیم کرد. اگر دچار کمردرد هستید، دقت کنید که این علائم تا چه مدت ادامه دارد. این اطلاعات می‌تواند به پزشکان در تشخیص مسئله‌ کمک کند. در اینجا سه ​​نوع عمده‌ی کمردرد با توجه به شدت و طول مدت تداوم علائم ذکر شده است.

درد حاد

درد حاد یا درد کوتاه مدت می‌تواند در هر جایی، از یک روز تا چهار هفته ادامه داشته باشد. معمولاً می‌توانید درد حاد را به یک اتفاق یا آسیب خاصی ربط دهید، مانند بلند کردن یک جعبه سنگین و یا افتادن یا خم شدن نادرست کمر در هنگام انجام کارهای خانه.

در بیشتر موارد، درد حاد با بهبودی عضلات یا تورم کاهش می‌یابد. با این وجود، ممکن است بسته به شدت درد و اینکه آیا در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد کرده است یا خیر، به پزشک مراجعه کنید.

درد نیمه حاد

درد نیمه حاد، چهار تا 12 هفته ادامه دارد. در این موارد، توصیه می‌شود که یک مراجعه‌ی اولیه‌ای به پزشک داشته باشید که ببینید آیا این مشکل به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد یا احتمالاً باعث ایجاد درد مزمن می‌شود.

درد مزمن

درد مزمن بیش از 12 هفته طول می‌کشد. در بعضی موارد، این درد شدید و منقطع، تیر کشیدنی است و در موارد دیگر، یک درد مبهم و ثابت یا یک سری عود دردهای شدید است. در صورت عدم درمان، درد مزمن می‌تواند ناتوان کننده باشد و بر روان فرد بیمار نیز تأثیر منفی بگذارد. متأسفانه، تشخیص درد مزمن معمولاً دشوار است. در صورت یک آسیب دیدگی واضح، درد مزمن ممکن است حتی پس از بهبودی بدن از تروما، همچنان ادامه داشته باشد. گاهی اوقات نمی‌توان یک منبع واضح و قطعی را برای این نوع درد پیدا کرد، در نتیجه هدف نهایی در درمان، مدیریت علائم خواهد بود.

دلایل کمردرد

انواع دیگر کمردرد

انواع کمردرد شامل موارد زیر است:

درد ناحیه فوقانی کمر

معمولاً در اثر فشار عضلانی، صدمه به یكی از دیسک‌های قسمت فوقانی کمر، اضافه‌وزن یا وضعیت نادرست قرارگیری بدن ایجاد می‌شود. همچنین استرس می‌تواند به این درد کمک کند زیرا تنش باعث انقباض عضلات گردن می‌شود.

درد ناحیه تحتانی کمر

درد پایین کمر اغلب به دلیل فشار عضلات یا رباط‌ها، بلند کردن اجسام سنگین یا حرکات ناگهانی تکان‌دهنده ایجاد می‌شود.

کمر درد سیاتیکی

این مورد می‌تواند یک درد، بی‌حسی یا احساس سوزن شدن در قسمت تحتانی کمر باشد و تا پایین یکی از پاها کشیده می‌شود؛ این درد ناشی از تحریک یا فشاری بر روی عصب سیاتیک است که از قسمت پشت لگن، در طول باسن و تا هر دو پایتان پایین می‌آید.

کمردرد ناگهانی

برخی از دلایل کمردرد ساده و معلوم نیستند. اندام‌های آسیب‌دیده، تومورها و حتی مشکلات دستگاه تناسلی با درد در ناحیه کمر ظاهر شوند.

درد و خشکی کمر در هنگام صبح

این درد می‌تواند نشانه‌ای از پارگی و فرسایش مفاصل ستون فقرات باشد که غالباً به دلیل افزایش سن و یا استفاده‌ی بیش از حد است و خشکی کمر می‌تواند با استراحت بدتر می‌شود. التهاب ناشی از مشکل دیسک نیز می‌تواند یکی از دلایل این مسئله باشد، این نوع درد در طول شب بدتر می‌شود، زیرا در هنگام دراز کشیدن و بی‌حرکت بودن، تورم بیشتر می‌شود.

دلایل کمردرد

انواع کمردرد از نظر بالینی

از لحاظ خصوصیات بالینی انواع کمردرد به سه دسته تقسیم می‌شود:

  1. کمردردهای مکانیکی: یعنی کمردردهایی که با استراحت بهتر می‌شوند و با حرکت بدتر می‌شوند. مثلاً هنگامی که بیمار می‌نشیند، می‌‌ایستد و یا راه می‌رود بدتر می‌شود. این نوع دردها به علت بیماری‌هایی که به ریشه‌ی عصبی فشار می‌آورند، مانند پارگی دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، ناپایداری و حرکت غیر عادی مهره‌های کمر.
  2. دردهای التهابی: یعنی دردهایی که صبح‌ها هنگام برخاستن بیمار از بستر ایجاد می‌شوند و هنگامی که بیمار کمی گرم می‌شود و حرکت می‌کند درد بیمار بهتر می‌شود. این نوع دردها معمولاً در بیماری‌های التهابی دیده می‌شود مانند آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان.
  3. دردهایی که مخلوطی از اینها هستند:مانند دردهای مربوط به تومورهای شکستگی‌های پوکی استخوان.

در کلینیک متخصص درد، روش‌های درمانی جهت تسکین دردهای حاد و مزمن، با رویکرد رفع علت ایجاد کننده درد ارائه می‌گردد. درمان دردهای سر و گردن، ستون فقرات، زانو و دردهای احشائی در کلینیک درد بدون نیاز به برش جراحی، تحت عمل های اینترونشن و بدون نیاز به باز کردن پوست انجام میشود.

کلام آخر

اغلب افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار کمردرد می‌شوند. دردهای ناحیه کمر به هر علتی که باشد؛ میتواند ناتوان کننده و زجر آور باشد در حدی که زندگی روزمره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه در کلینیک های درد روشهای کم تهاجمی مانند بلوک عصبی و جراحی لیزری دیسک برای درمان کمردرد اعمال می‌شود که با کمترین عوارض، نتایج درخشانی به همراه دارد.

شما با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی درد دکتر بنفشه ولییان نیز می‌توانید با حداقل عوارض، بهبودی رضایت بخشی را در درمان انواع کمردرد تجربه نمایید . لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن‌های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *