اسپاسم گردن

درمان گرفتگی و خشکی عضلات و رگ گردن

گرفتگی یا اسپاسم گردن می‌تواند به طور غیرمنتظره‌ای رخ دهد و باعث درد شدید و ناراحتی شود که می‌تواند زندگی روزمره را مختل کند. این انقباضات غیرارادی عضلات گردن می‌توانند ناشی از عوامل مختلفی باشند، از جمله وضعیت بدنی نامناسب، استفاده طولانی مدت از دستگاه‌های الکترونیکی، استرس، کم آبی بدن یا شرایط بهداشتی زمینه‌ای. سفت شدن ناگهانی عضلات نه تنها حرکت را محدود می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به سردرد، درد شانه و حتی تأثیر بر عملکرد بازو شود. درک علل و شناسایی علائم اولین گام‌ها به سوی مدیریت و درمان مؤثر است.

در این پست وبلاگ قصد داریم به جزئیات گرفتگی‌ها و اسپاسم‌های گردن بپردازیم، علل، علائم و طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی را بررسی کند. از راه‌حل‌های خانگی و تغییرات سبک زندگی گرفته تا مداخلات پزشکی، ما استراتژی‌های مختلفی را برای تسکین ناراحتی و پیشگیری از وقوع‌های آینده پوشش خواهیم داد.

با ما همراه باشید

اسپاسم گردن چیست؟

در هنگام بروز انقباضات گردن و پس از، آن بیمار احساس میکند گردن او سفت و خشک شده است البته معمولاً اسپاسم عضلات گردن یک مسئله جدی و حاد نیست و یک اختلال غیر قابل پیش‌بینی و دردناک محسوب می‌شود. معمولاً درد به علت کشیدگی عضلات گردن، حالت نامناسب بدن و تحلیل رفتن مفاصل به وجود می‌آید. خوشبختانه می‌توان به سادگی تعداد دفعات بروز اسپاسم عضلات گردن را کاهش داد تا بیمار زندگی بهتری داشته باشد.

در اکثر مواقع می‌‌توان با مصرف داروهای مسکن و داروهای ضد‌التهاب، ماساژ و انجام حرکات کششی به کنترل درد حاصل از اسپاسم عضلات گردن پرداخت.
گرفتگی گردن با درد، حساسیت و اختلال در هر گونه حرکت گردن به خصوص گردش گردن به طرفین مشخص می‌شود. گرفتگی گردن ممکن است با سر درد و گردن درد همراه باشد و این درد تا شانه‌ها و بازوها هم کشیده شود.

علائم گرفتگی گردن معمولاً چند روز تا حداکثر یک هفته باقی می‌ماند. در بیشتر اوقات گرفتگی گردن بی‌خطر بوده و با گذشت چند روز از بین می‌روند اما در برخی موارد هم گرفتگی گردن می‌تواند نشانه وجود بیماری‌های جدی باشد.

گردن درد

دلایل بروز خشکی و گرفتگی گردن

در بخش زیر به برخی از دلایل بروز خشکی گردن اشاره می‌کنیم:

1. آسیب دیدگی و ضربه:

گاهی اوقات خشکی گردن به علت آسیب دیدگی یا ضربه به وجود می‌آید. در صورتی که فرد دچار ضربه یا آسیب دیدگی در ناحیه گردن شده باشد، این عارضه می‌تواند به علت آسیب دیدگی تاندون‌ها و رباط‌های ناحیه گردن باعث بروز خشکی آن شود. گاهی اوقات این نوع آسیب دیدگی به علت تصادف با موتورسیکلت، تکان دادن سر به صورت ناگهانی یا انجام دادن برخی از فعالیت‌های ورزشی مانند فوتبال که تماس جسمانی افراد در آن بسیار زیاد است به وجود می‌آید. گاهی اوقات زمین خوردن نیز باعث خشکی گردن می‌‌شود.

2. بیماری استئوآرتریت

خشکی گردن به علت بروز بیماری استئوآرتریت یکی دیگر از دلایلی است که می‌‌توان به آن اشاره کرد. این اختلال پاتولوژیکی به تدریج و به علت استفاده بیش از حد از مفاصل به وجود می‌آید. این اختلال می‌تواند باعث خشکی گردن و محدود شدن حرکات ستون فقرات در ناحیه گردن شود.

3. آرتریت روماتوئید

خشکی گردن به علت آرتریت روماتوئید باعث بروز مشکل برای بیمار می‌شود. آرتریت روماتوئید یک اختلال خود ایمنی است که می‌‌تواند مفاصل ناحیه گردن را نیز درگیر کند و باعث بروز سفتی و خشکی و درد در گردن شود.

4. تحت فشار قرار گرفتن عصب

تحت فشار قرار گرفتن عصب باعث خشکی گردن می‌شود. در این اختلال پزشکی یک عصب به علت تنگ شدن کانال نخاعی تحت فشار قرار می‌گیرد. تنگ شدن کانال نخاعی می‌تواند به علت فتق دیسک به وجود بیاید. در صورتی که عصب تحت فشار باعث خشکی گردن شود مشکل ایجاد شده می‌تواند به دست و همچنین پا نیز منتقل شود و باعث خشکی آن‌ها گردد.

5. استرس و اضطراب

موقعیت‌های پراسترس باعث خشکی گردن می‌شوند. در شرایطی که فرد تحت فشار و استرس بسیار زیادی قرار می‌‌گیرد، اعصاب بدن او شروع به سفت شدن می‌کنند و سفت شدن و خشکی گردن یکی از علائم اصلی تنش و استرس است.

6. فیبرومیالژی

فیبرومیالژی یک اختلال پزشکی است که با درد بسیار شدید در عضلات و مفاصل بدن همراه است. این بیماری یکی از دلایل بروز خشکی گردن محسوب می‌شود.

7. اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی می‌‌تواند باعث خشکی گردن شود. گاهی اوقات یکی از عضلات بدن به علت انقباضات غیر ارادی عضلات دچار اسپاسم می‌شود. بروز این اسپاسم در عضلات گردن می‌تواند منجر به خشکی گردن شود.

اسپاسم عضلانی

اسپاسم گردن چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای درمان گرفتگی گردن وجود دارد که در بخش زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

استراحت کردن و شل کردن عضلات گردن

از یک بالش مناسب استفاده کنید که به خوبی از سر و گردن شما محافظت کند و ستون فقرات شما را در بهترین حالت ممکن قرار دهد. نباید سر به سمت جلو یا به سمت عقب کج شود و به آن فشار وارد گردد. می‌‌توانید یک حوله را لوله کرده و آن را زیر سر خود قرار دهید تا شرایط مناسبی ایجاد شود.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

برای رفع گرفتگی عضلات گردن می‌توانید از یک حوله مرطوب که آن را در مایکروویو گرم کرده‌اید، استفاده کنید یا آنکه به حمام بروید و دوش آب گرم بگیرید. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از کمپرس سرد استفاده کنند؛ برای این کار شما می‌توانید چند قطعه یخ را درون یک کیسه پلاستیکی ریخته و آن را گره زده و سپس درون یک پارچه نازک قرار دهید و روی گردن خود بگذارید.

بهتر از هر دو روش را امتحان کنید و روزی چند بار و هر بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را روی گردن خود قرار دهید تا از نتایج حاصل از آن بهره‌مند شوید. در صورتی که از کمپرس سرد یا گرم استفاده می‌نمایید کاملاً احتیاط کنید که به پوست خود آسیب نرسانید.

هرگز یخ را به طور مستقیم روی پوست خود قرار ندهید و آن را درون یک حوله یا یک تکه پارچه بگذارید تا از سوختگی پوست شما جلوگیری شود. این مساله در همه افراد به ویژه افرادی که پوست حساسی دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاهش سطح استرس

استرس و تنش عاطفی می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود و به این ترتیب فرآیند بهبود را کاهش می‌‌دهد. سعی کنید تا جایی که می‌‌توانید سطح استرس روزمره خود را کاهش دهید.

مصرف داروهای مسکن

مصرف قرص مسکن سریع‌ترین راه حل برای رفع اسپاسم عضلات گردن و درد حاصل از آن است. برای مصرف دارو حتماً به پزشک مراجعه کنید و  با دقت از دستورات مربوط به نحوه مصرف دارو توسط پزشک را پیروی کنید.

یکیاز رایجترین داروها،  ایبوپروفن است، ایبوپروفن برخلاف سایر داروهای مسکن می‌‌تواند باعث کاهش تورم شود که این امر منجر به کاهش درد ناشی از اسپاسم عضلات گردن و شل شدن این عضلات خواهد شد. اگر چه داروهای حاوی استامینوفن از قبیل تیلنون نیز می‌توانند به کاهش درد کمک کنند هیچ تاثیری در کاهش تورم ندارند.

استفاده از شل کننده عضلانی در صورت تداوم درد

در صورتی که مصرف قرص مسکن نتواند به رفع اسپاسم عضلات گردن کمک کند، می‌توانید از شل کننده عضلانی استفاده کنید. اگرچه این داروها به طور مستقیم باعث رفع درد نمی‌‌شوند به شل شدن عضلات گردن کمک می‌کنند و به تدریج اسپاسم و درد از بین خواهد رفت.

تزریق استروئید

در صورتی که مصرف قرص مسکن و داروی شل کننده عضلات نتوانست به رفع درد و اسپاسم عضلانی کمک کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید و علائم و نشانه‌های خود و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید و بی فایده بوده است را برای او شرح دهید. از او درباره تاثیرگذاری تزریق دارو سوال بپرسید. پزشک می‌تواند برای کاهش اسپاسم به طور مستقیم داروی استروئیدی را به درون عضلات گردن شما تزریق کند. گاهی اوقات ممکن است پزشک ترجیح دهد به جای تزریق استروئید از داروی بی‌حس کننده استفاده کند و آن را به درون عضلات گردن تزریق نماید.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی انجام دادن برخی از روشهای درمانی منفعل را به شما پیشنهاد می‌کند که در بخش زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

ماساژ عمقی بافت

ماساژ عمقی بافت عضلاتی را هدف قرار می‌دهد که دچار گرفتگی و خشکی شده اند. گرفتگی عضلات گردن به علت استرس و تنشی که در زندگی روزمره وجود دارد ایجاد می‌شود. متخصص فیزیوتراپی از فشار مستقیم و ماساژ برای رفع گرفتگی و خشکی بافت‌های نرم گردن از قبیل رباط، تاندون و عضله استفاده می‌کند.

تحریک الکتریکی بافت از طریق پوست (TENS)

شما می‌توانید از این روش در منزل نیز استفاده کنید و حتی گاهی اوقات در موارد ضروری پزشک انجام آن را در منزل توصیه می‌کند. در این روش یک جریان الکتریکی خفیف و ایمن از طریق پوست به عضلات فرستاده می‌شود و آن‌ها را تحریک می‌کند. تحریک الکتریکی می‌تواند به کاهش اسپاسم عضله کمک کند و سطح تولید اندروفین در بدن که یک مسکن طبیعی است را افزایش دهد. تحریک الکتریکی بافت می‌تواند یک روش درمانی سودمند باشد و به کاهش درد و گرفتگی گردن کمک نماید.

اولتراسوند

التراسوند با افزایش جریان خون می‌‌تواند به کاهش اسپاسم عضلانی، تورم، درد، گرفتگی و انقباضات عضلات گردن کمک کند. اولتراسوند با ارسال امواج صدا به درون بافت‌های عمیق عضلانی باعث ایجاد گرمای خفیفی می‌شود که فرآیند بهبود و گردش جریان خون را افزایش می‌دهد.

طب سوزنی

در طب سوزنی از تعدادی سوزن کوچک و بسیار نازک استفاده می‌شود و پزشک آن را درون نقاط خاصی از پوست فرو می‌‌برد تا از میزان درد و التهاب کاسته شود. انجام دادن طب سوزنی می‌تواند کمک بسیار زیادی به کاهش درد گردن نماید به ویژه اگر زمانی انجام شود که علائم حاد ناشی از این اختلال تازه به وجود آمده باشد.

بر اساس اصول طب سنتی چین، طب سوزنی باعث تحریک بدن می‌شود و به این ترتیب مواد شیمیایی مختلفی از قبیل اندروفین و سروتونین از بدن آزاد شده و باعث کاهش درد خواهند شد. به خاطر داشته باشید ممکن است نقاطی که از آنها برای کاهش درد گردن استفاده می‌شود در نزدیکی یا اطراف گردن وجود نداشته باشد و کمی دورتر باشند.

درمان گرفتگی و درد گردن

ورزش کردن

اگر شما نیز از درد و گرفتگی عضلات گردن خود رنج می‌برید می‌توانید تمرینات کششی و ساده‌ای که در ادامه به آنها اشاره می‌‌کنیم کار در محل کار یا منزل خود انجام دهید تا از میزان درد گردن و اسپاسم عضلات آن کاسته شود.

حرکات کششی ساده گردن

برای انجام این تمرین به شرح زیر عمل کنید:

  • روی یک صندلی بنشینید یا سرپا بایستید و به روبرو نگاه کنید.
  • بدون اینجا به هیچگونه فشاری به سر، دست‌های خود را پشت آن قرار دهید و از گردن خود برای چرخاندن سر به سمت راست استفاده نمایید.
  • از بازوهای خود استفاده کنید و چانه خود را به آرامی به سمت راست قفسه سینه هدایت کنید.
  • سعی کنید آرام باشید و حدود ۱۵ ثانیه سرتان را در این حالت و در نزدیکی قفسه سینه نگه دارید.
  • این تمرین کششی را سه بار در سمت راست و سپس در سمت چپ قفسه سینه انجام دهید.

هیدروتراپی (آب درمانی)

هیدروتراپی یا درمان با آب به عنوان یک روش مؤثر در درمان سفتی گردن ظاهر شده است و یک راه حل آرام بخش و درمانی برای افراد مبتلا فراهم می‌کند. این شکل از درمان از خواص منحصر به فرد آب مانند شناوری، مقاومت و فشار هیدرواستاتیک استفاده می‌کند تا درد را تسکین دهد و تحرک را بهبود بخشد. در مورد سفتی گردن، تمرین‌های هیدروتراپی که در استخر گرم انجام می‌شوند، می‌توانند تنش عضلانی را به طور قابل توجهی کاهش دهند و انعطاف پذیری را افزایش دهند. گرمای آب به شل کردن عضلات سفت کمک کرده و گردش خون را افزایش می‌دهد که به نوبه خود فرآیند بهبودی را تسهیل می‌کند.

علاوه بر این، شناوری آب وزن و فشار را بر روی گردن کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا در طول تمرینات، دامنه حرکتی بیشتری داشته باشیم. تمرین هیدروتراپی اغلب توسط یک فیزیوتراپیست مجرب راهنمایی شده و متناسب با شرایط خاص فرد طراحی می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که درمان ایمن و مؤثر است.

نکته نهایی

در کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولییان، از روشهایی مانند دارو درمانی، لیزر پرتوان و فیزیوتراپی برای درمان خشکی و اسپاسم عضلات گردن استفاده می‌شود. این روشها تا حد زیادی به بهبود گرفتگی در این ناحیه کمک کرده و در زمان کوتاهی به درمان می‌انجامد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن‌های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *