RF دیسک کمر

رادیوفرکوئنسی دیسک کمر یا RF دیسک کمر

دیسک کمر از جمله بیماری‌هایی است که با ضربه یا ایجاد فشار به عضلات کمر رخ می‌دهد. در ستون فقرات ما 24 مهره وجود دارد که 4 مهره متعلق به کمر بوده است که این مهره‌ها به واسطه غضروفی به نام دیسک که در بین مهره‌ها قرار دارند روی هم سوار هستند که اگر آسیب ببینند منجر به دیسک کمر خواهد شد.

طبق آمار به‌دست آمده در جوامع امروزی بالای 80 درصد از مردم در طی زندگی خود از بیماری کمردرد در رنج هستند  و همین امر باعث می‌شود تاثیر مستقیمی بر روی زندگی افراد گذاشته شود. در بعضی اشخاص کمردرد آن‌ها با مراقبت‌های اولیه بهبود می‌یابد؛ اما در 20 درصد موارد درد بیماران وخیم‌تر می‌شود و نیاز به جراحی دارند. 

در این مقاله در رابطه‌ با رادیو فرکانسی دیسک کمر صحبت خواهیم کرد و خواهیم گفت کاربرد امواج رادیوفرکوئنسی دیسک کمر در چه مواردی بوده و اگر نیاز به RF دیسک کمر داشته باشید هزینه هر جلسه رادیوفرکوئنسی دیسک کمر چه میزان خواهد بود و عوارض رادیوفرکوئنسی دیسک کمر کدام هستند؛ پس تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

رادیو فرکانسی دیسک کمر

این روش در دسته روش‌های درمانی غیرتهاجمی جای می‌گیرد که جهت کم کردن درد و بهتر شدن فعالیت مفاصل به کار گرفته می‌شود. 

آر اف دیسک کمر از امواج رادیو فرکانسی جهت تخریب بافت‌های تخلیه شده در دیسک استفاده می‌شود. 

نحوه انجام جراحی بسته ستون فقرات به کمک رادیوفرکوئنسی

این عمل از طریق بی‌حسی موضعی انجام می‌شود به‌طوری‌که بیمار ناراحتی یا دردی را احساس نکند و طی مدت انجام عمل هوشیار باشد.

در رادیوفرکوئنسی دیسک کمر پزشک برای اینکه محل درد را دقیق متوجه شود ابتدا از طریق تصویربرداری مثل MRI ناحیه دیسک که باعث درد شده را تعیین می‌کند؛ سپس یک سوزن نازک و دراز به درون ناحیه آسیب دیده وارد کرده و میکروالکترود را برای شروع فرآیند تحریک از وسط سوزن عبور می‌دهد و بعد از آن به‌وسیله الکترود امواج رادیوفرکوئنسی به بافت‌های آسیب دیده اطراف مفصل انتقال داده می‌شود، این امواج باعث تولید گرما شده و بافت‌هایی که تخلیه شده‌اند را تخریب می‌کند که موجب کاهش درد خواهد شد.

کاربرد امواج رادیوفرکوئنسی در دیسک کمر

همان‌طور که گفته شد در آر اف دیسک کمر با کمک گرما می‌توان درد را تسکین داد که از این روش جهت درمان ستون فقرات، گردن، زانو، کمر استفاده می‌شود که در ادامه کاربرد امواج رادیوفرکوئنسی در دیسک کمر را مفصلاً توضیح خواهیم داد.

  • این روش جهت تسکین و کم کردن میزان درد در کمر، گردن و ستون فقرات به مدت طولانی کاربرد دارد.
  • برای بهبود بخشیدن به عملکرد نواحی آسیب دیده برای انجام فعالیت‌های روزانه
  • می‌توانید با روش RF دیسک کمر مصرف داروهای مسکن در زمان درد را کم کرده و دچار عوارض ناشی از داروهای مسکن نشوید.
  • جایگزینی مناسب برای انجام عمل‌های جراحی سنگین و پرهزینه که مدت دوره نقاهت‌ طولانی دارند.
رادیوفرکوئنسی در دیسک کمر

عمل رادیوفرکوئنسی دیسک کمر را می‌توان برای هر ناحیه‌ای از ستون فقرات که درد را احساس می‌کنید انجام می‌پذیرد که این نواحی شامل موارد زیر هستند.

  • دردهای مفاصل قسمت پایین کمر
  • دردهای مفاصل قسمت میانی کمر
  • درد در مفصل‌های فاست گردن
  • درد در ناحیه پا
  • درد در مناطق شکمی
  • درد در منطقه لگن

رادیو فرکانسی امکان دارد برای برخی از بیماران جهت کنترل درد بهتر عمل کند و این عمل را می‌توان تکرار کرد.

نکاتی جهت آمادگی قبل از انجام رادیوفرکوئنسی درمان دیسک کمر

برای انجام هر عملی اقداماتی نیاز است که بیمار باید آن‌ها را رعایت کند تا بدون مشکل پروسه درمان وی طی شود. که این مراحل را بازگو خواهیم کرد.

  • شما قبل از عمل به مدت حداقل 6 ساعت نباید هیچ‌گونه مواد غذایی مصرف کنید؛ اما 2 ساعت قبل از عمل مصرف مایعات بلامانع خواهد بود.
  •  اگر شما بیماری دیابت دارید و داروی انسولین مصرف می‌کنید حتماً به پزشک معالج خود این نکته را بیان کنید تا نکات ضروری مربوطه را بازگو کنند و داروی انسولین را همراه خود داشته باشید.
  • بدون هماهنگی با پزشک معالج هیچ دارویی قبل و یا بعد از عمل مصرف نکنید.
  • داشتن یک همراه برای بیمار واجب بوده که بعد از عمل همراه شما باشد.
آر اف دیسک کمر

عوارض رادیوفرکوئنسی دیسک کمر

در رادیوفرکوئنسی دیسک کمر عوارض بسیار کمی وجود دارد؛ اما باز هم در آخرین مرحله درمان برای کاهش درد کمر استفاده می‌شود؛ چون امکان دارد در برخی بیماران عوارض جانبی داشته باشد، که این عوارض مانند تورم و کبودی در ناحیه عمل خواهد بود؛ اما اصلاً نگران نباشد چون این عوارض در مدت کوتاهی بهبود می‌یابند. این نکات را هم بعد از عمل رعایت کنید از قبیل:

  • 24 ساعت بعد از از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید.
  • شما تا 24 ساعت نباید رانندگی کنید.
  • تا 2 روز بعد از RF دیسک کمر حمام نکنید
  • می‌توانید بانداژ را قبل از خوابیدن بردارید.

هزینه هر جلسه رادیو فرکانسی دیسک کمر

هزینه هر جلسه رادیوفرکوئنسی دیسک کمر بسته به میزان آسیب، نوع دستگاه جهت انجام عمل و موقعیت مکانی کلینیک و… متفاوت محاسبه می‌شوند.

آر اف دیسک کمر بدون نیاز به برش‌های بزرگ جراحی باز و به‌صورت سرپایی در تهران توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

سخن آخر

در روش رادیوفرکوئنسی دیسک کمر متخصصان با استفاده از وارد کردن سوزن‌های مخصوص به ناحیه درد که برای انجام عمل‌های آر اف دیسک کمر است، تلاش میشود پیامی که حاکی از درد بوده و به مغز ارسال می‌شود متوقف شود که پیشتر دررابطه‌با این موضوع صحبت کرده‌ایم.

در این مقاله در مورد کاربرد امواج رادیوفرکوئنسی دیسک کمر، عوارض آر اف دیسک کمر و هزینه هر جلسه رادیو فرکانسی دیسک کمر مطالبی عنوان شده است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات و تجارب خود را دررابطه‌با رادیوفرکوئنسی دیسک کمر در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *