پرولوتراپی

پرولوتراپی چیست؟

انسان با وجود دردهایی همچون درد مفاصل و کمردرد نمی‌تواند مانند سابق فعالیت‌ داشته باشد و زندگی برای او مشکل خواهد شد؛ حال آنکه برای درمان تمامی دردها و بیماری‌ها درمانی وجود دارد که پرولوتراپی برای درمان درد مفاصل و کمردردها بسیار مؤثر بوده است.

این روشن به‌صورت تزریق انجام می‌شود که در ادامه مقاله در رابطه‌ با روش درمانی پرولوتراپی توضیحاتی خواهیم داد؛ و در مورد موضوعاتی نظیر مزایای پرولوتراپی، کاربرد این روش، عوارض و هزینه انجام این عمل صحبت می‌کنیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پرولوتراپی چیست

پرولوتراپی (Prolotherapy) یک روش کم تهاجی است که در آن یک محرک بالقوه مانند محلول دکستروز در محل درد تزریق میشود. این‌گونه برداشت می‌شود که این محلول تحریک‌کننده واکنش شفابخش بدن را ترغیب کرده و پس از فعال شدن، بدن شروع به تقویت و ترمیم رباط‌های آسیب‌دیده در مفصل خواهد کرد. تقویت رباط‌ها طی زمان به تحکیم مفصل کمک خواهد کرد و زمانی که مفصل حمایت شود، درد به مرور کمتر و در نهایت از بین می‌رود.

 برای موثر بودن این روش درمانی معمولاً نیاز است که تزریق چندین مرتبه تکرار شود. یک فرد می‌تواند انتظار داشته باشد که جلسات درمان بین 4 تا 15 بار در هر جلسه و در طول 3 تا 6 ماه پیگیری شود. تزریق باید دقیق باشد تا ماده محرک در ناحیه یا مناطقی که نیاز به ترمیم رباط دارند، قرار گیرد.

محلول دکستروز (قند) رایج‌ترین ماده تزریقی است؛ لازم‌به‌ذکر است همه افراد برای این روش مناسب نیستند. برای مثال افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ممکن است هیچ اثری از پرولوتراپی مشاهده نکنند؛ بنابراین پزشک ممکن است جایگزین‌های دیگری را پیشنهاد کند.
در طول یا قبل از ارزیابی، پزشک احتمالاً عکس‌های اشعه ایکس یا سایر نتایج تصویربرداری را بررسی خواهد کرد. این تصاویر به آنها کمک خواهد کرد تا با توجه به محل و شدت آسیب تصمیم بگیرند آیا این روش امکان‌پذیر است یا خیر؟

انواع پرولوتراپی

پرولوتراپی از نوین‌ترین راه‌کارهای درمانی بوده که امروزه در علم پزشکی ازاین روش برای درمان دردهای متعددی مانند درمان درد زانو، درد مچ پا، درد شانه، درد لگن و… استفاده می‌شود که در ادامه انواع پرولوتراپی را توضیح خواهیم داد.

پرولوتراپی مفصل زانو

پرولوتراپی یک روش تزریق ترمیمی غیرجراحی است که مقادیر کمی از محلول تحریک‌کننده را به محل درج‌های دردناک و تحلیل رفته تاندون، مفاصل، رباط‌ها و فضاهای مفصلی مجاور طی چندین جلسه درمانی وارد می‌کند تا رشد سلول‌ها و بافت‌های طبیعی را افزایش دهد.

پرولوتراپی در اوج سادگی یک درمان مهم است که می‌تواند به بسیاری از بیماران کمک کند تا از تعویض مفصل جلوگیری کنند؛ اما این روش یک درمان معجزه‌آسا نیست. تحقیقات علمی بهبود قابل توجهی را در بیماران منتخب مبتلا به آرتروز زانو نشان می‌دهد. درمان کل مفصل زانو بر خلاف قسمت‌های انتخابی و موضعی زانو در کاهش درد زانو و التیام آسیب مؤثرتر است.

پرولوتراپی مفصل زانو

پرولوتراپی مفاصل لگن

پرولوتراپی یک گزینه عالی برای کاهش درد مزمن لگن و مواردی همچون جراحی‌های مفصل ران است. پرولوتراپی سلولی نیز یک گزینه عالی برای آرتریت پیشرفته‌تر لگن است.

پرولوتراپی مفصل شانه

پرولوتراپی را می‌توان با موفقیت برای درمان اکثر آسیب‌های مزمن شانه از جمله آسیب‌های کلاف‌های عضلانی اطراف شانه و پارگی، آرتروز و رگ‌به‌رگ شدن استفاده کرد. پرولوتراپی 85 تا 90 درصد در تحریک بهبودی شانه آسیب دیده موفق است، البته قدم اول ایجاد تشخیص است. گزارش شده است که این روش درمانی به‌ عنوان درمان شانه منجمد در تحرک بیشتر شانه، از بین بردن درد شانه و بازسازی ساختارهای مفصل نتایج خوبی ارائه می‌دهد.

پرولوتراپی مفصل مچ پا

پرولوتراپی مفصل مچ پا از ادامه انحطاط غضروف از طریق حرکات مخرب مفصل جلوگیری کرده و به مچ پا فرصتی برای بهبودی می‌دهد. پرولوتراپی به زبان ساده، بدن را برای ترمیم نواحی دردناک تحریک می‌کند. این تزریق با ایجاد یک واکنش التهابی موضعی و خفیف در اتصالات ضعیف شده رباط و تاندون انجام می‌شود. شرایط معمولی مچ پا که به این روش درمانی پاسخ می‌دهند عبارتند از: بی‌ثباتی مچ پا، رگ‌به‌رگ شدن رباط مچ پا، آرتریت دژنراتیو مچ پا. پرولوتراپی مچ پا و پا منجر به بهبود قابل توجه درد و عملکرد پس از بیش از 20 سال درد و ناتوانی شدید نیز می‌شود.

در کلینیک درمان درد دکتر بننفشه ولییان، درمان اختصاصی آرتروز کمر ابتدا با تزریق و درصورت عدم پاسخ‌دهی مناسب این روش با بکارگیری امواج رادیوفرکوئنسی جهت آر اف مفاصل کمر انجام می‌شود. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

کاربرد پرولوتراپی

پرولوتراپی یک درمان با کمک تزریقی است که کاربرد پرولوتراپی برای تسکین و کاهش درد بوده است. این روش برای درمان دردهایی مانند درد مفصل زانو توسط دکتر بنشه ولییان، در کلینیک درد به صورت سرپایی انجام می شود.

طرفداران انواع پرولوتراپی ادعا می‌کنند که این روش درمانی از طریق شروع سریع توانایی‌های درمانی طبیعی بدن درد را تسکین می‌دهد. این روش درمانی برای یاری به بیمارانی که دارای شرایط خاص اسکلتی- عضلانی هستند (مشکلاتی با استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و بافت‌های نرم) استفاده می‌شود.

کاربرد و مزایای پرولوتراپی عبارتند از:

  • اصلاح پارگی PCL  و ACL
  • اصلاح و ترمیم پارگی مربوط به تاندون شانه
  • اصلاح دررفتگی یا نیمه دررفتگی مچ پا
  • درمان کمر درد
  • قوی شدن دنبالیچه
  • جلوگیری از دررفتگی‌
  • کاهش درد
  • بهبود عملکرد بدن
Prolotherapy

عوارض پرولوتراپی

تزریق پرولوتراپی عوارض خاص و پرخطری ندارد؛ اما امکان دارد بعد از تزریق فرد در محل تزریق درد داشته باشد و یا مواردی نظیر خونریزی، بی‌حسی، عفونت یا خشکی و سفتی مفصل را در دوران نقاهت خود تجربه کند، در این صورت لازم است تا شرایط خود را با پزشک معالج مطرح کند. البته اغلب پزشکان برای بهبود شرایط دوران نقاهت راهکارهای زیر را به بیماران خود پیشنهاد میدهند:

  • کمپرس یخ: برای کاهش درد محل عمل می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید که بسیار مؤثر است
  • جلسات درمانی توانبخشی: برای رفع خشکی و سفتی مفصل می‌توانید از جلسات درمانی توانبخشی توسط پزشک متخصص فیزیوتراپی بهره بگیرید.
  • رعایت بهداشت: برای عدم بروز هرگونه عوارض باید محل انجام عمل را ضدعفونی  کرده و بهداشت را رعایت کنید.

هزینه پرولوتراپی

هزینه پرولوتراپی به‌نسبت سایر روش‌ها به‌صرفه‌تر بوده است و پس از 3 الی 4 بار تزریق، کاهش درد و بهبودی در بیمار نمایان می‌شود، از این رو هزینه این روش درمانی بسته به تعداد جلسات متغییر است. البته هزینه عمل پرولوتراپی به موارد دیگر نظیر کلینیکی که عمل در آن انجام می‌شود، پزشک متخصص و همچنین به ناحیه درد بستگی دارد.

این نکته را فراموش نکنید؛ به‌این‌دلیل که عمل پرولوتراپی توسط سازمان غذا و دارو FDA مورد تایید قرار نگرفته است هیچ بیمه‌ای هزینه انجام این عمل را برعهده نمی‌گیرد، پس فرد بیمار باید تمام هزینه‌ها را خود پرداخت کند.

سخن آخر

پرولوتراپی یک درمان جایگزین است، به این معنی که کارشناسان دریافته‌اند که می‌تواند برای برخی افراد در موقعیت‌های خاص مفید باشد؛ اما هنوز هم به طور جهانی پذیرفته نشده است زیرا تحقیقات نتایج غیرقطعی پیدا کرده‌اند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که این روش درمانی درد افراد را کاهش می‌دهد. برخی دیگر اظهار می‌کنند که هر مزیتی که از نتیجه پرولوتراپی به دست می‌آید، احتمالاً اثر دارونما است به این معنی که چون مردم تصور می‌کنند این عمل درد را کاهش می‌دهد، این‌چنین نیز می‌شود.
در این مقاله ما در رابطه‌ با این روش درمانی صحبت کردیم. توجه داشته باشید که قبل از هرگونه اقدام درمانی با پزشک متخصص صحبت کنید و مشورت کافی بگیرید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشد به شما کمک کند. لطفاً در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها: بدون برچسب

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *