کلینیک درد چیست

کلینیک درد چیست؟

تاکنون برایتان پیش‌آمده است که شب‌ها به دلیل داشتن درد دچار بی‌خوابی شوید و در طول روز انرژی و تمرکز لازم جهت انجام کارها را نداشته باشید؟ این روزها بیشتر افراد از رژیم غذایی نامناسب برخوردار هستند، ورزش نمی‌کنند و عادت‌هایی در خود پرورش داده‌اند که باعث بروز درد در بدنشان می‌شود به عبارتی افراد زیادی وجود دارند که با درد بدنی زندگی می‌کنند. در نشست‌های علمی و پزشکی جهان درد را پنجمین علائم حیات می‌شناسند. دردهای مزمنی که در ایران شایع هستند دردهای استخوانی و درد مفاصل بوده است؛ اما ممکن است سرمنشأ این دردها را ندانید کجاست و باید چه‌کار کنید که دیگر درد نکشید.

در ادامه این مقاله پزشکی ما در رابطه‌ با مکانی صحبت میکنیم که متخصصان در آن تلاش می‌کنند تا درد شما را التیام ببخشند، به اسم کلینیک درد. در این مطلب به شما می‌گوییم که  کلینیک درد چیست، چه ویژگی‌هایی دارد، خدمات کلینیک درد چه خدماتی هستند؟ و همچنین روش کار در کلینیک درد به چه شکلی است؟ تا انتها با ما همراه باشید.

کلینیک درد چیست؟

درد یک مشکل پزشکی پیچیده است که تأثیر قابل‌توجهی بر جسم و روح ما دارد. به حدی که دردهای مفاصل و استخوانی می‌توانند خواب شبانه شما را مختل کنند و تأثیر بسیار منفی بر روی فعالیت‌های روزانه شما خواهند گذاشت. اگر درد به حدی است که جزئی از زندگی شما شده است و چاره‌ای برای کاهش آن سراغ ندارید بهتر است به متخصص درد مراجعه کرده تا به شما در درمان منبع درد‌هایتان کمک کند.

کلینیک درد مرکزی تخصصی برای تشخیص، بررسی و درمان مشکلات درد مرتبط با بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف بوده است که توسط تیم‌های متخصص که از پزشکان درد، فیزیوتراپیست‌ها، روان‌شناس‌ها، جراح‌ها و دیگر متخصصین تشکیل شده است.

کلینیک‌های درد وظیفه دارند به بیماران کمک کنند تا بر مشکلات درد غلبه کرده، دلایل درد را تشخیص دهند و روش‌های درمان را برای ریشه‌کن‌کردن درد ارائه دهند. پزشکان در کلینیک درد از روش‌های گوناگون همچون داروها، فیزیوتراپی، تغذیه مناسب و روش‌های جراحی بسته به بیماران کمک می‌کنند.

درمان دردهای سر و گردن، ستون فقرات، زانو و دردهای احشایی در کلینیک درد بدون نیاز به برش جراحی، تحت عمل‌های بسته و کم تهاجمی و بدون نیاز به باز کردن پوست توسط فوق‌تخصص درد انجام می‌شود.

کلینیک درد

روش کار در کلینیک درد به چه شکل است؟

معمولاً پزشکان، بیماران خود را به‌منظور بهره‌‌گیری از یک درمان، به فوق‌تخصص درد ارجاع می‌دهند و متخصصان درد از روش‌های تشخیصی و درمانی جهت بهبود یافتن حال عمومی بیمار استفاده می‌کنند. ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود، غالباً شامل موارد زیر است:

• بررسی تاریخچه پزشکی شخصی و خانوادگی
  • بررسی سبک زندگی بیمار مانند رژیم غذایی و سطح فعالیت‌های روزانه بیمار
  • بازبینی آزمایش‌های قبلی بیمار
  • در آخر معاینه فیزیکی بیمار

روش درمانی که برای بیمار انتخاب می‌شود، به علت ایجاد درد بستگی دارد. برخی از روش‌هایی که برای کاهش درد استفاده می‌شود، عبارت است از:

درمان بیماران در کلینیک درد چند مرحله دارد؟

مرحله اول: در اولین اقدام، برای بیمار دارو تجویز می‌شود. در برخی از بیماران، درد با مسکن‌ها کاهش می‌یابد و امکان انجام فعالیت‌های روزانه وجود دارد.
مرحله دوم: اگر با دارو درد درمان نشود، در قدم بعدی با روش‌هایی مثل آب‌درمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی تلاش میشود تا منبع درد درمان شود و فرد از درد مزمن رها شود. این روش‌ها سبب افزایش حرکت در مفاصل و تقویت عضلات، ستون فقرات و یا اندام‌ها می‌شود.
مرحله سوم: در آخرین مرحله از روش‌های عمل کم تهاجمی و جراحی‌های بسته؛ مانند تزریق به ریشه اعصاب، استفاده می‌شود. در نهایت یک متخصص روان‌شناس بالینی و یا یک روانپزشک، بیمار را معاینه کرده و برای بهبود سلامت روح و روان بیمار تلاش می‌کنند.
جراحی بسته یک سری مزایا دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

• عدم وجود عارضه حاد
  • بازیابی ثبات مهره‌ها و مفاصل ستون فقرات
  • درمان سریع‌تر و ایمن‌تر
  • کاهش آسیب احتمالی به عضلات و بافت‌‌های بدن
  • عمل با برش‌های بسیار کوچک‌‌تر نسبت به جراحی باز
  • نماندن اثر عمل
  • کاهش ریسک آسیب به عضلات کمر
  • کاهش ریسک درد و عفونت بعد از جراحی
  • کاهش نیاز به داروهای مسکن بعد از انجام جراحی

خدمات کلینیک درد چه مزایایی به همراه دارد؟

هدف یک متخصص درد در بهترین کلینیک درد در تهران رهایی بیمار از درد است تا قادر باشد؛ مانند سابق فعالیت‌های روزانه خود را با عملکردی بهتر انجام دهد و از زندگی لذت ببرد. با این هدف متخصصان خدمات کلینیک درد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم را ارائه می‌دهند:

• افزایش سطح فعالیت و عملکرد بیمار
  • سرعت‌بخشیدن به دوران بهبودی پس از جراحی
  • کاهش طول مدت بستری بودن بیمار
  • کمک به بازیابی سریع‌تر عملکرد نرمال بیمار
  • کاهش خطر بروز عوارضی همچون ذات‌الریه، ترومبوز وریدهای عمقی و عفونت
  • کنترل درد
  • کاهش استرس و فشار فیزیکی روی بدن و اضطراب روحی
  • کمک به بهبود خلق‌وخو
  • کاهش خطر پیشرفت‌کردن درد و تبدیل‌شدن آن به درد مزمن و بلندمدت

خدمات کلینیک درد

درمان در این مراکز چه مدت طول می‌کشد؟

طول مدت درمان همه بیماران یکسان نیست و وابسته به پیچیدگی و ترکیب درمان‌‌هایی که تجویز شده می‌باشد. غالب بیماران یک دوره‌ درمان 3 تا ۶ماهه را طی می‌کنند و در این دوره، لازم است که هفته‌ای 3 ساعت را به درمان اختصاص دهند و در کلینیک درد حاضر شوند.

این مراکز درمانی با چه هدفی بنیان‌گذاری شده‌اند؟

درمان منشا درد و افزایش کیفیت زندگی‌ بیمار، هدف کلینیک‌های درد است. درمان در این مراکز مهارت‌‌هایی را به‌منظور مدیریت درد مزمن فرد، به ارمغان می‌آورد و شخص میتواند به کار و فعالیت‌های روزانه‌اش رسیدگی بکند.

چه زمان باید به کلینیک‌های درد مراجعه کرد؟

در زمانی که از دردی طاقت‌فرسا و طولانی‌مدت رنج می‌برید که به روش‌های درمانی دارویی پاسخ نمی‌دهد، و یا پزشک مراجعه به کلینیک‌های درد را توصیه کرده است. هرچه مداخله و درمان سریع‌تر انجام شود، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

سخن آخر

در کلینیک‌های درد جهت رسیدگی و درمان انواع مختلف دردهای مزمن و حاد استخوانی و ماهیچه‌ای، دردهای مرتبط با مفصل، دردهای سرطانی، دردهای دیسک گردن و… انجام می‌شود. زمان‌هایی که با درد به بهترین کلینیک درد در تهران مراجعه می‌کنید متخصصان در تلاش هستند تا درد بیماران را درمان کنند یا به حدی درد را کاهش دهند تا بیمار بتواند انرژی و عملکرد خوب سابق را به دست آورد.

در صورتی که شما دردی مزمن را تجربه میکنید و همچنان به روش‌های درمانی پاسخ نداده است، از طریق شماره‌های 22896224 | 22896225 | 09029266688 با کلینیک درد تماس بگیرید و با مراجعه به موقع منشا درد را درمان کنید.

اگر سوالی در خصوص خدمات و پروسه درمانی در کلینیک‌های درد دارید، در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.